Vodafone: “We hebben iedereen ongelukkig gemaakt”

Emerce heeft tijdens Telecom Time een interview gehouden met Vodafone Nederland directeur Jens Schulte-Bockum, waarin een aantal onverwachte uitspraken naar boven kwamen. “We hebben het verkeerd gedaan, we hebben iedereen ongelukkig gemaakt”.

De directeur liet zich van een andere kant zien dan we normaal gewend zijn van mensen in een dergelijke functie. In plaats van problemen weg te schuiven is er daadwerkelijk spijt betuigd. Zo zien we het graag! Durven erkennen dat je fouten hebt gemaakt.

VodafoneDe reputatie van de providers in Nederland is niet al te best. Mogelijke prijsafspraken, onduidelijke bundels en veel te hoge prijzen. Jens Schulte-Bockum had er het volgende over te zeggen: “We hebben het verkeerd gedaan. We hebben geen goede reputatie en we moeten er wat aan doen. We hebben iedereen ongelukkig gemaakt. We denken hier niet lichtzinnig over. We zien ook de tweets van politici die nog meer controle willen. Onze buitenlandse aandeelhouders komen speciaal naar Nederland om te kijken wat hier aan de hand is met regulatie, netneutraliteit, het veranderend klantengedrag en de massale verkoop van het frequentiespectrum. Onze werknemers vragen zich af: is onze toekomst nog wel verzekerd?” De beste meneer van Vodafone heeft dus goed door dat ze het niet al te best hebben gedaan.

Maar al het vreemde gedrag is terug te leiden tot één oorzaak: de providers hebben de gigantische groei van mobiel internet niet goed voorspeld. Daar is Jens zich ook maar al te goed van bewust. “We dragen bij aan economische groei en stuwen innovatie, maar dragen dat onvoldoende naar buiten. We hebben te veel beloofd. We hebben een heel goed spraaknetwerk, maar waren niet goed voorbereid op de gigantische groei van het dataverkeer. Klanten gebruiken dertig keer zoveel data dan drie jaar geleden, toen we nog onbeperkt internet konden bieden. Klanten verwachten van het mobiele netwerk hetzelfde als wat zij thuis kunnen met een vaste verbinding. Daartoe moeten we 250 miljoen euro per jaar in onze infrastructuur stoppen. Eigenlijk kunnen we dit soort diensten pas echt goed gaan bieden met LTE. De introductie daarvan is anderhalf jaar weg. Ook dat hebben we onvoldoende gecommuniceerd.” aldus Schulte-Bockum. De eerste LTE netwerken zien we dus pas vanaf medio 2013. Ook is goed te zien dat de providers gewoonweg niet waren voorbereid op de enorme groei in dataverbruik. Diensten als Twitter, Facebook en Whatsapp zijn mede verantwoordelijk voor die enorme groei. Mensen willen steeds vaker van alles vermelden, fotootjes delen en leuke filmpjes op Facebook zetten. Maar Vodafone zegt dus alles beter aan te kunnen wanneer ze gebruik gaan maken van LTE. Betekent dit dat we weer onbeperkt of in ieder geval goedkoper internet gaan krijgen?

Over de prijs/kwaliteit verhouding had Schulte-Bockum het volgende te zeggen: “Als je van een restaurant een wijnbar maakt, ga je het niet redden door die wijn bijna gratis weg te geven. Dat is wat we hebben gedaan. Prijs moet minder belangrijk worden, de nadruk moet komen te liggen op de kwaliteit van diensten.” Als de prijs minder belangrijk moet worden, vertalen wij dat als een prijs die zal stijgen (of minimaal gelijk zal blijven). Naar onze mening ligt de huidige prijs echter al veel te hoog!

Het is goed om te zien dat de directeur van Vodafone Nederland erkend dat er fouten zijn gemaakt. Het is ook mooi om te horen dat we na medio 2013 de eerste LTE netwerken kunnen verwachten. Hopelijk gaan dan ook de prijzen van mobiel internet omlaag, want, zoals gisteren gemeld werd, zijn die vergeleken met de landen om ons heen veel te hoog! Hopelijk doet goed voorbeeld volgen en erkennen de andere providers ook dat ze het niet helemaal goed aangepakt hebben.

Bron: Emerce


Tags: , ,