Mobiele data-abonnementen onduidelijk voor de consument

The Phone House heeft een onderzoek uitgevoerd waaruit blijkt dat driekwart van de telefoongebruikers niet precies snapt of ze het juiste data abonnement gekozen hebben. Ook weten veel mensen niet hoeveel data ze verbruiken.

Mobiel InternetEen kwart van de gebruikers vindt dat het inzicht in de abonnementen voldoende is. De rest is echter minder tevreden over de transparantie van de abonnementen. Momenteel zijn er verschillende providers die elk hun eigen namen hanteren als het aankomt op mobiele abonnementen. Bij de een heet het Messaging, bij de ander Smart en bij weer een ander heet het Web. Daar komt ook nog eens bij dat je een hele hoop cijfertjes om de oren gegooid krijgt en dan moet je maar uitzoeken of het voldoende is voor jou. The Phone House heeft onderzoek gedaan en kwam met de volgende cijfers naar buiten:

– 93% van de ondervraagden weet niet precies welk abonnement het beste bij hen past.
– 77% weet niet welke provider voor hem of haar het beste aanbod heeft.
– 45% weet niet hoe je mobiel internetgebruik kunt bijhouden.
– 28% weet niet hoeveel data hij of zij gebruikt.

Vooral dat eerste cijfer, de 93%, vinden wij schrikbarend hoog. Er is altijd een groep mensen die niet precies weet welk abonnement geschikt is voor hen, maar 93% is een erg hoog percentage. De 77% die niet weet welke provider het best passende aanbod heeft vinden we geen gek cijfer. Van iedere provider zijn goede en slechte berichten te vinden en iedereen heeft wel een mening klaar liggen over een of meerdere providers. Daarnaast tellen ook het bereik van een provider, de prijzen en de acties mee en dan heb je al een hoop factoren waar je op kunt letten om te bepalen welke provider voor jou geschikt is. De laatste twee cijfers verbazen ons ook niks. Je moet maar net weten dat er tegenwoordig apps bestaan om het verbruik bij te houden, anders weet je niks. Met dergelijke apps kun je je internetgebruik meten en weet je meteen hoeveel je gebruikt per dag, week, maand en in totaal.

Meer aanbod en dus meer keuze heeft ervoor gezorgd dat veel mensen door de bomen het bos niet meer zien. Omdat wij jullie zo goed mogelijk willen helpen hebben we wat tips voor jullie:

– Ervan uitgaande dat je nu prepaid hebt (of al een abonnement): probeer bij te houden hoeveel je belt en sms’t per maand. Dan heb je een indicatie van hoeveel minuten en sms’jes je moet hebben bij een nieuw abonnement.
– Qua bereik en stabiliteit zijn alle providers prima. De een zal misschien wat beter presteren dan de ander en bij de een zal het bereik op bepaalde plaatsen beter zijn dan bij de ander. Elke provider heeft zo z’n plus- en minpunten. Vraag wat je vrienden/familie hebben en vraag naar hun ervaringen. Kijk vervolgens naar de verschillende prijzen van abonnementen en kies op die manier welke provider je wilt nemen.
– Qua prijzen van abonnementen en toestelkorting zijn T-Mobile en Vodafone verreweg het beste. Telfort en Tele 2 zijn het minst aantrekkelijk.
– Qua internetabonnementen is T-Mobile het meest aantrekkelijk. In feite hanteert T-Mobile nog een ‘onbeperkt’ internet model. Je krijgt 1 gigabyte per maand, maar als je daar overheen gaat betaal je geen extra kosten. In plaats daarvan wordt je snelheid verlaagd. Bij andere providers betaal je wel extra.
– Bedenk dat je sms’en prima kunt vervangen door Whatsapp, iMessage of BB Messenger (mits je vrienden dergelijke apps gebruiken).
– Wat wil je doen met internet? Wil je het voornamelijk gebruiken om af en toe wat op te zoeken, soms te navigeren en om je mail en social media bij te houden? Dan heb je niet heel erg veel data nodig. Het overgrote deel van de gebruikers heeft aan 250MB per maand genoeg. Ga je veel Youtube kijken en grote bestanden downloaden/versturen? Dan heb je uiteraard meer data nodig. In dat geval is 1GB aan te raden

Hopelijk hebben jullie wat aan onze tips. Feit is dat het lastig blijft om het juiste abonnement te kiezen. Mochten er vragen zijn over abonnementen of telefoons, plaats hem dan onder dit bericht of ga naar onze contactpagina en stuur je vraag op.