Instagram wil foto’s commercieel kunnen gebruiken

Instagram, you hate it or you love it. Foto’s van kinderen, eten, wolkjes, diertjes en dat allemaal met een door jou gekozen retro-filter eroverheen. Door nieuwe voorwaarden mogen die foto’s binnenkort ter promotie gebruikt worden door bedrijven.

Nieuwe voorwaarden Instagram leiden tot commotie

Instagram heeft nieuwe voorwaarden voor het gebruik van de app opgesteld en dat is bij veel gebruikers in het verkeerde keelgat geschoten. Elke foto die een gebruiker deelt via de app mag door adverteerders gebruikt worden voor promotionele doeleinden. Het eigendom van de foto blijft bij de gebruiker, maar bedrijven mogen de foto’s gebruiken in het kader van gesponsorde content of promotie. Hetzelfde doet Facebook met likes. Wanneer jij bijvoorbeeld Douwe Egberts liked op Facebook verschijnt er bij vrienden soms een advertentie van Douwe Egberts inclusief dat jij hun pagina geliked hebt.

Jouw werk gebruikt voor promotie van derden

Het probleem voor veel Instagram-gebruikers is echter dat het in dit geval niet om likes gaat van een merk dat je leuk vindt, maar om creatieve werken die zelf gemaakt zijn. Stel jij bent een mode-fotograaf en je post zo nu en dan een professionele foto op Instagram die je graag wilt delen met volgers, dan geef je Instagram direct het recht om die foto ook te laten gebruiken door derden. Onduidelijk is echter of zo’n foto alleen gebruikt mag worden binnen Instagram, of dat deze ook buiten de app ingezet mag worden. Een erg kwalijke kwestie als je het ons vraagt en veel anderen zijn er ook absoluut niet blij mee. Het is dan ook zeer waarschijnlijk dat dit verhaal een staartje gaat krijgen. Bij verschillende privacy-kwesties van bijvoorbeeld Facebook zijn sommige voorwaarden na een tijdje ook teruggedraaid.

Instagram zegt overigens in de voorwaarden dat ze jouw content niet bezitten. Je blijft dus de rechten behouden op jouw foto’s, maar in de voorwaarden staat wel dat je akkoord gaat dat Instagram een niet-exclusieve, volledig betaalde en rechtenvrije wereldwijde licentie krijgt op het gebruik van jouw foto’s.

De betreffende voorwaarden

Het stukje tekst in de voorwaarden waar alle commotie over gaat hebben we vertaald zodat iedereen kan lezen waar alle commotie nou precies over gaat:

Rechten, 1 – Instagram eigent zich niet het bezit toe van content die je plaatst op of via de service. In plaats daarvan geef je Instagram bij deze een niet-exclusieve, volledig betaalde en rechtenvrije, overdraagbare, in sublicentie te geven, wereldwijde licentie om de content te gebruiken die je plaatst op of via de service. Je kan echter wel bepalen wie bepaalde content of activiteiten van jou op de service ziet zoals beschreven in de Privacy Policy die hier beschikbaar is: http://instagram.com/legal/privacy/.

Rechten, 2 – Sommige delen, of alles van de service wordt ondersteund door advertentie-inkomsten. Om ons te helpen interessante betaalde of gesponsorde content of promoties weer te geven, ga je ermee akkoord dat een bedrijf of andere entiteit ons mag betalen om jouw gebruikersnaam, gelijkenis, foto’s (inclusief de bijbehorende metadata), en/of acties die je onderneemt, indien verbonden met betaalde of gesponsorde content of promoties, te tonen zonder enige compensatie voor jou. Als je onder de achttien (18) jaar bent, of onder elke andere toegestane leeftijd, dan verklaar je dat tenminste een van je ouders of wettelijke voogden ook heeft ingestemd met deze voorwaarde (en het gebruik van jouw naam, gelijkenis, gebruikersnaam en/of of foto’s (inclusief de bijbehorende metadata)) namens jou.

Bron: Instagram


Tags: , ,