Providers moeten maandbedrag van ‘gratis’ toestel vermelden

Een gratis telefoon bij een abonnement is natuurlijk heel fijn, maar hoe gratis is zo’n toestel nou eigenlijk? Je betaalt sowieso maandelijks een bepaald bedrag voor je gratis telefoon, maar hoeveel je betaalt weet je niet. Die informatie moeten providers binnenkort wel vermelden.

In juni deed de Hoge Raad een uitspraak waar de providers niet bepaald blij mee waren. Je mag een toestel niet promoten als zijnde gratis als je daar maandelijks voor moet betalen. Dat is niet gratis maar een aankoop op afbetaling. Na die uitspraak is er eigenlijk niks meer gebeurd, tot nu. Providers moeten binnenkort gaan vermelden wat zo’n gratis toestel nou eigenlijk kost en die eis gaat opgenomen worden in de wet.

Die wet gaat gevormd worden in samenwerking met de providers. Als alles rond is zal het kopen van een toestel bij een abonnement vallen onder de Wet op het consumentenkrediet (Wck). Die wet bevat regels over het consumentenkrediet ter bescherming van de consument. Een van die regels is de maximale rentevoet van 12 procent. Dat betekent dat een provider na invoering van de nieuwe wetgeving niet meer dan 12 procent rente mag berekenen over de afbetaling van het toestel. Nu hoeven providers daar nog niet aan te voldoen waardoor providers je een stuk meer kunnen laten betalen voor smartphones. Of dat ook gebeurt weten we niet omdat de providers niet transparant zijn over die kosten. In dat opzicht is de nieuwe regelgeving voor consumenten dan ook positief.

Hoe de nieuwe wetgeving er uiteindelijk uit zal zien is nog niet bekend. T-Mobile maakte in november wel al bekend dat er in 2015 nieuwe abonnementen komen waarin de nieuwe wetgeving verwerkt is. T-Mobile zei hier toen het volgende over: “De toestelkosten zitten niet meer verborgen in de abonnementskosten. Zo is het voor klanten volledig duidelijk wat ze voor hun toestel betalen.”


Tags: , , , ,