Vodafone wil nieuwe regels tegen misleidende SMS-diensten

Provider Vodafone wil het voor haar gebruikers duidelijker maken wanneer ze voor een SMS-dienst moeten betalen.

Mensen trappen vaak per ongeluk in betaalde sms-diensten en zitten daar dan vervolgens via een abonnementsvorm aan vast. Vodafone wil dit tegengaan door aanbieders van sms-diensten te verplichten om een extra scherm aan de gebruiker te tonen. Zo moet het voor de gebruikers duidelijker worden wanneer het al dan niet om een betaaldienst gaat. Het is de bedoeling dat men via het extra scherm de betalingsdienst kan accepteren of weigeren.

Om alles nog veiliger te maken, wil Vodafone dat gebruikers het woord ‘betalen’ naar de aanbieder moeten sturen alvorens er betaald wordt. Momenteel zijn het vaak woorden als: ”oke, ja en on” die voldoende zijn om een betaaldienst te activeren.

In het televisieprogramma Kassa werd duidelijk dat betaaldiensten op misleidende wijze duizenden euro’s per jaar verdienen.

Gedragscodes Mobiele diensten

De stichting Gedragscodes Mobiele Diensten is een stichting die opkomt voor de belangen van gebruikers en providers van mobiele diensten. Vodafone heeft een beroep op deze stichting gedaan, om bovenstaande wens te realiseren. Op het moment dat de stichting dit verzoek goedkeurt, worden bedrijven die betaalde sms-diensten aanbieden verplicht om zich aan die regel te houden.

Vodafone heeft er alle vertrouwen in dat de door haar voorgestelde gedragscode wordt geaccepteerd. Tijdens de uitzending van Kassa geeft de provider aan dat deze gedragscode binnen een paar weken van kracht zal zijn.


Tags: , , ,