Review: Sony Xperia Z

De Sony Xperia Z is de snelste Xperia tot nu toe, heeft een 13 Megapixel Exmor S camera met full HD camera, een 5 inch 1080p scherm met speciale technologieën en is gemaakt van polycarbonaat en ‘shatterproof’ glas. De Sony Xperia Z: een verrassing of teleurstelling?

Bekijk Sony Xperia Z aanbiedingen

Intro & Uitstraling

De Sony Xperia Z is het huidige vlaggenschip van Sony. Een groot scherm, snelle processor, veel geheugen en een hoop mooie features. Een van die features is dat het toestel waterdicht is. Niet spatwaterdicht, maar waterdicht voor een half uur op een halve meter diepte.

De verpakking van de Sony Xperia Z is erg minimalistisch. Het doosje is relatief klein en wanneer je het opent zie je de Xperia Z direct liggen. Daaronder zitten de oordopjes, oplader met USB-kabel en natuurlijk de diverse instructieboekjes.

Bij de oordopjes zitten ook nog extra rubbertjes zodat je ze aan kunt passen op je oren. Als de standaard rubbertjes te groot of te klein zijn zet je er een ander paar op zodat het beter past.

De Sony Xperia Z ziet eruit als een echte Sony en hij voelt erg degelijk aan. De behuizing is gemaakt van plastic en glas waardoor het toestel een premium look & feel heeft. Er zitten ook diverse aansluitingen op het toestel, maar die zie je niet direct omdat ze allemaal achter klepjes zitten. Die klepjes zijn bedoeld om het water uit het toestel te houden. Bovenop zit de audio-aansluiting en links zitten de ingangen voor een MicroSD-kaartje, USB-kabel en een aansluiting voor een docking-station. Rechts zit de ingang voor een simkaartje, een cameraknop en de volumeknoppen. Zowel voor als achter zitten camera’s.

Apps & Besturingssysteem

Xperia Z - OSDe Sony Xperia Z draait op Android 4.1 met daarbovenop een eigen skin zoals we dat ook kennen van bijvoorbeeld Samsung en HTC. De basis van Android is wel gewoon bewaard gebleven en de extra’s van Sony openbaren zich vooral in de vorm van apps. Zo is er een Album-app, Movies-app, Music Unlimited-app en een Walkman-app. Of wat dacht je van diverse audio-verbeteringen zoals Clear Bass, Clear Stero en 3D-surroundsound. Al die extra’s brengen wel een vervelend nadeel mee: ze nemen erg veel ruimte in beslag. Van de 16GB die de Xperia Z heeft aan opslag wordt bijna de helft al gebruikt vanaf het moment dat je het toestel voor de eerste keer aan zet. Dit is erg jammer wanneer je veel muziek, films en series op je telefoon wilt zetten en ‘maar’ 8GB kunt gebruiken.

Qua app-aanbod hebben we eigenlijk niks te klagen. De Xperia Z draait op Android en dat betekent dat je gebruikt kunt maken van een de meest uitgebreide app-stores die er is. Van leuke apps, handige apps en media-apps tot simpele games en uitgebreide games. Op Android kun je zo’n beetje alles wel vinden.

Uiteraard hebben we een paar games getest op de Xperia Z en ook hebben we een paar series gekeken en dat is prima te doen op het 5 inch scherm. Door de full HD-resolutie ziet alles er haarscherp uit en dankzij de snelle hardware loopt alles als een zonnetje.

Multimedia

Multimedia en Sony zouden hand in hand moeten gaan want multimedia is iets waar Sony een behoorlijke pionier in is. Dat is dan ook goed te merken aan de Xperia Z. De telefoon zit vol met multimedia-apps die jou zouden moeten voorzien van je media-behoeften.

Een van de belangrijkste apps voor de audiofielen onder ons is de Walkman-app. Dit is de audio-player van Sony en die doet zijn werk erg goed. De app reageert snel en zoekt zelf informatie zoals een albumhoes bij een nummer. Ook krijg je een widget te zien op het lockscreen wanneer je muziek af aan het spelen bent.

Natuurlijk heb je voor muziek ook nog Spotify, Deezer, Pandora en tal van andere audio-apps in de Android Store dus voor wie veel muziek luistert kun je met de Xperia Z niet de mist in gaan. De audio klinkt via de meegeleverde oordopjes erg goed en als je wilt kun je er natuurlijk ook altijd andere oordopjes of een koptelefoon op aansluiten.

De Xperia Z leent zich met zijn 5 inch 1080p-scherm natuurlijk prima voor het kijken van filmpjes. Het beeld oogt haarscherp en je kunt praktisch elk videoformaat afspelen (al dan niet met een alternatieve app voor video’s). Wel mist het scherm wat contrast in vergelijking met schermen van andere smartphones, maar dat mag de pret niet drukken.

Camera

2013 lijkt het jaar van de smartphone-camera te worden. Zo hebben tot nu toe de Lumia 920, Lumia 925 en de HTC One de focus op innovatieve camera-technologie gelegd. De Xperia Z heeft een Exmor RS-sensor aan boord en die technologie maakt het mogelijk om erg mooie foto’s en filmpjes te maken. Die foto’s en filmpjes kun je maken met tal van opties zoals bijvoorbeeld HDR. Die optie zorgt ervoor dat donkere plekken wat lichter worden en overbelichte plekken worden wat donkerder. Hierdoor zie je meer kwaliteit op gebieden in een foto en filmpje waar je het normaal niet ziet. In het donker is het wel vrij veel ruis te zien en bij minder licht kan er wat bewegingsonscherpte optreden.

Filmpjes die je opneemt zien er scherp uit maar je merkt wel dat de Xperia Z geen stabilisatie aan boord heeft. Hierdoor trilt het beeld wat meer. Wel waren we onder de indruk van de audio bij de video en deze kan zich prima meten met de audio van bijvoorbeeld de Lumia 920. Ook is het beeld bij minder licht erg licht waardoor je veel kunt zien in een opname. Het nadeel hiervan is dat er bij donkere situaties flink wat ruis te zien is.

Omdat de Xperia Z waterdicht is leent hij zich uitstekend voor het filmen en fotograferen onder water, maar dat valt toch wat tegen. Het scherm reageert namelijk niet wanneer je onder water bent en vanwege het ontbreken van een fysieke cameraknop kun je geen foto’s maken. Filmen gaat wel, maar dan moet je al opnemen voordat je onder water gaat. Eenmaal onder water kun je prima filmen, al voelt het wel wat raak om een duik te nemen met een telefoon in je hand.

Features

Een van de belangrijkste features van de Sony Xperia Z is het feit dat hij water- en stofdicht is. Tot een diepte van een meter in zoet water kun je een half uur vertoeven en je kunt je in ruimtes begeven met veel (fijn)stof zonder dat je Xperia Z kapot gaat. Dit klinkt natuurlijk erg leuk, maar zit dat in de praktijk?

De waterdichtheid is leuk en werkt prima. Zo kun je gewoon je telefoon pakken wanneer het met bakken uit de hemel valt zonder dat je bang hoeft te zijn dat hij daar niet tegen kan. Natuurlijk kun je je Xperia Z ook meenemen naar het zwembad of onder de douche, maar erg praktisch is het niet. Het scherm reageert namelijk op waterdruppels/waterstralen en onder water reageert het helemaal niet. Hierdoor is het onmogelijk om bijvoorbeeld een whatsapp te versturen onder de douche en onder water foto’s maken zit er dus ook niet in. Daarbij is een meter diep niet echt diep. Dieper zou wel kunnen maar wordt officieel niet ‘ondersteund’.

De stofdichtheid is ook een aardige feature en kan fijn zijn voor mensen die vaak vertoeven in ruimtes waar veel (fijn)stof hangt. Veel praktische voorbeelden kunnen we niet geven want vaak heb je je telefoon in je broekzak terwijl je door een stoffige ruimte loopt. Echt testen op stofdichtheid is ook erg lastig, maar het lijkt allemaal prima te werken.

De water- en stofdichtheid brengt ook een aantal nadelen met zich mee. Zo zitten alle aansluitingen achter een klepje. Als je je koptelefoon aan wilt sluiten moet je een klepje open doen en als je je koptelefoon loskoppelt moet je het klepje weer dicht doen. Hetzelfde geldt voor de USB-aansluiting. Dit kan erg irritant zijn wanneer je regelmatig je koptelefoon of oordopjes in je telefoon prikt. Ook moet een klepje helemaal dicht zijn als je gebruikt wilt maken van de waterdichtheid. Is een klepje niet goed dicht? Dan is er de kans dat er water langskomt.

Conclusie

Sony heeft met de Xperia Z een erg goede telefoon op de markt gezet die zich prima kan meten met andere high-end-smartphones. Veel handige apps, waterdicht, een groot en haarscherp scherm, gericht op multimedia, een strak design en een goede camera. De laat voor toekomstige high-end Sony-smartphones is dus hoog gelegd en het merk lijkt weer helemaal terug van weggeweest.

Toch zijn er ook een aantal minpuntjes die verbeterd kunnen worden. Zo lijkt het toestel erg gevoelig te zijn voor stof en vettige vlekken op het scherm. Vette vingers zie je erg duidelijk en stof verzamelt zich redelijk snel waardoor het toestel er na een tijdje redelijk ‘smerig’ uit ziet. Natuurlijk is het zo schoongemaakt, maar het zou beter zijn als je niet schoon zou hoeven maken. Ook de klepjes, zoals we noemde bij de camera, zijn niet erg prettig. Liever hadden we gezien dat Sony een manier had verzonnen om het toestel waterdicht te maken terwijl tenminste de audio-ingang geen klepje heeft. Misschien voor een volgende keer?

Het viel ook op dat de audio, na dat het toestel onder water is geweest, erg slecht klinkt via de speaker. Dit komt doordat er kleine waterdruppeltjes in het speakerraster blijven hangen. Na circa 30 minuten is dit probleem wel voorbij. Gelukkig dompel je je telefoon (als het goed is) niet heel veel in een bak met water dus dit minpuntje is redelijk verwaarloosbaar. Het is in het begin wel even schrikken als je audio slecht klinkt en je kent dit ‘probleem’ niet.

Ook moet je er rekening mee houden dat de Xperia Z out-of-the-box al ongeveer de helft van het opslaggeheugen in beslag neemt. Hierdoor houdt je als gebruiker ongeveer 8GB over. Voor de meeste mensen zal dit echter meer dan genoeg zijn en als het niet genoeg is prik je gewoon een MicroSD-kaartje in de telefoon.

Ondanks de minpuntjes kunnen wij de Xperia Z meer dan aanraden. Het is een mooi toestel en het zet Sony wat ons betreft weer helemaal op de kaart. Natuurlijk kunnen er bepaalde zaken beter, maar de Xperia Z is zonder meer een goed begin en geeft ons goede hoop voor wat de toekomst zal brengen!

Bekijk nu alle Sony Xperia Z aanbiedingen!

Tags: , , , , ,