HTC wil nieuwe smartphones goedkoper maken

HTC heeft met de One-serie laten zien dat ze nog steeds mee kunnen met de beste en mooiste smartphones. Vooral de One X is een prachtige telefoon die zich prima kan meten met de Galaxy S3, maar toch gaan de verkopen niet helemaal lekker. Tijd voor verandering!

HTC logo grootMy Drivers, een Chinese site, heeft van een anonieme bron een aantal plannen ontvangen van HTC. Een van die plannen is het naar beneden brengen van smartphone-prijzen. Lagere prijzen om daarmee meer verkopen te genereren. Het idee is niet eens zo heel gek want als je met lagere prijzen flink wat meer toestellen verkoop is het mogelijk meer omzet en winst te maken dan met het huidige verkoop-model. Een ander plan zou zijn om de Beats Audio niet meer mee te leveren met de HTC-toestellen. Beats Audio is voor het grootste gedeelte niets meer dan een audio-equalizer en een logo dus daarover zul je ons niet horen klagen, zeker niet als het de prijs van smartphones omlaag brengt.

Er is echter meer nodig dan een prijsverlaging om een smartphone aan de man te brengen. Vergelijk bijvoorbeeld de marketing campagne van HTC met Samsung. Welke marketingcampagne van HTC vraag je je af? Precies, want op de televisie, het internet en op straat zie je bijna niks van de One serie. Dat is ooit anders geweest want met de Desire-serie werd er onder andere op de televisie veel reclame gemaakt. Nu is het echter Samsung met de Galaxy S3 die de massa bombardeert met reclame na reclame en promotie na promotie.

En dan is er nog het vertrouwen. De HTC-smartphones van vóór de One-serie zijn nogal geplaagd door update problemen. HTC beloofde updates voor veel toestellen maar in enkele gevallen is dat op het laatste moment geschrapt. Dat soort zaken schaadt het vertrouwen van de consument en is ook direct een reden voor velen om niet nogmaals voor HTC te gaan. Als merk heb je nou eenmaal een trouwe klantenbasis nodig. Klanten moeten je vertrouwen en als je dat vertrouwen hebt hoef je niet eens prijzen te verlagen. Een goed voorbeeld daarvan is Apple: ze kunnen enorm veel voor telefoons vragen die niet perse beter zijn dan telefoons van de concurrentie, mensen gaan met honderden tegelijk in de rij staan wanneer een nieuw toestel uit komt en ondanks dat ze maar één toestel per jaar uitbrengen draaien ze toch keer op keer een recordomzet. Klanten heb je als merk enorm hard nodig, zeker met de moordende competitie op de smartphone-markt en die klanten met je niet teleurstellen!

Bron: My Drivers


Tags: ,