Nokia Lumia 920 review + video

De Nokia Lumia 920 is sinds 15 januari verkrijgbaar in Nederland en wij hebben het nieuwe paradepaardje van Nokia uitgebreid voor je getest. Is de camera écht zo goed? Hoe zit het met de apps? En hoe degelijk voelt het toestel aan? Je leest én ziet het in onze review!

Videoreview

Bekijk hieronder onze Nokia Lumia 920 videoreview!

Zie jij jezelf al rondlopen met de Nokia Lumia 920? Check dan de beste acties!

Intro & Uitstraling

De Nokia Lumia 920 is hét paradepaardje van Microsoft in samenwerking met Nokia om Windows Phone 8 te promoten. De beste hardware, de nieuwste snufjes en een mooi uiterlijk, het is allemaal aanwezig.

Nokia Lumia 920 - 1

Het doosje waar de Nokia Lumia 920 in verpakt is lijkt erg op die van de Lumia 820. Klein, kleurrijk en je ziet het toestel direct liggen wanneer je het doosje opent. Met zijn 180 gram is hij iets zwaarder dan de Lumia 820, maar de Lumia 920 is dan ook iets groter. Mede door zijn gewicht voelt het erg stevig en degelijk aan, al is het wel even wennen wanneer je een Samsung Galaxy S3 of iPhone 5 gewend bent.

Lumia 920 Doosje

In het doosje vind je de standaard accessoires zoals de USB-kabel, aansluiting voor het stopcontact, oordopjes en natuurlijk de boekjes met instructies. Die oordopjes zijn overigens aan te passen met bijgeleverde extra rubbertjes.

Lumia 920 Accessoires en Doosje

Qua uiterlijk is het toestel rechttoe-rechtaan. Op de voorkant zitten drie capacitieve knoppen: terug, home en zoeken. Aan rechter zijkant zit de volumeknop, aan/uit knop en de cameraknop. Bovenop zit de audio-ingang en de SIMkaart-tray en onderop zitten de Micro-USB aansluiting en de speakers. De Lumia 920 heeft twee camera’s aan boord: op de voorkant zit de frontcamera die bedoeld is voor onder andere videobellen en achterop bevind zich de 8,7 megapixel camera met dual-LED flits.

Wie onze Lumia 820-review gezien heeft weet dat het niet al te makkelijk was de achterkant los te halen om hij de SIMkaart te komen. Bij de Lumia 920 hadden we dat probleem niet om de simpele reden dat de achterkant niet los kan (tenzij je aan de slag gaat met een schroevendraaier). De SIMkaart is bij dit toestel erg makkelijk te plaatsen door middel van een kleine lade. Je krijgt van Nokia een handig pinnetje om de lade te openen, je stopt de SIMkaart erin, lade dicht en je bent klaar. Een beetje vergelijkbaar met onder andere de iPhone 5.

Apps & Besturingssysteem

De Nokia Lumia 920 draait op Windows Phone 8 en zeker in het begin was er het probleem van een tekort aan apps. Dat probleem is er ook nu nog wel maar we zien wel langzaam maar zeker dat steeds meer apps voor het systeem verschijnen. Zo staat er inmiddels een heel legioen aan apps op de Lumia 920: WhatsApp, Uitzending Gemist, MetroTube, 9292, NOS, Buienradar, Lomogram (een Instagram vervanging), Spotify en een hoop apps van Nokia zelf. Ook qua games is er genoeg leuks te vinden in de Marketplace en Nokia geeft regelmatig gratis apps of games weg. Zo konden wij Monkeyball 2 en Sonic CD downloaden. Een mooi gebaar vanuit Nokia naar de loyale klanten toe en aan Monkeyball hebben we inmiddels al heel wat tijd plezier beleefd.

OS & AppsQua apps zit het dus wel snor en door het grote 4,5 inch zijn apps goed te bedienen. HD video’s kijken via MetroTube, een lekker potje gamen en uiteraard gebruik maken van Internet Explorer. Alles ziet er haarscherp uit en is prima te bedienen. Van een video selecteren tot een linkje selecteren en door websites heen navigeren.

Multimedia

En dan gaan we door naar multimedia. Standaard komt de Lumia 920 met Nokia Music en Xbox Music waarmee je gratis muziek kunt streamen. Je krijgt wel een aantal beperkingen opgelegd. Zo is het bij Nokia Music bijvoorbeeld niet mogelijk meer dan zes nummers per uur over te slaan. Naast die twee diensten is ook het populaire Spotify te gebruiken op Windows Phone 8. De app is op het moment van schrijven nog in bèta-versie maar werkt toch al erg lekker.

MuziekDe audio-kwaliteit is erg goed in onze ogen (of moeten we zeggen, oren?). Of je nu met koptelefoon, oordopjes, speakers of in de auto naar muziek luistert vanaf je Lumia 920, het klinkt lekker vol en helder. Daarnaast kun je met een equalizer de audio naar smaak aanpassen en kun je Dolby Surround inschakelen voor een ‘vollere’ ervaring. We hebben wel twee kleine minpuntjes die beide opgelost kunnen worden door middel van software-updates: je kunt niet door de muziek fastforwarden door een punt te kiezen wat je wilt luisteren. Je moet het ‘volgende’ knopje ingedrukt houden. Ook is het niet mogelijk om door middel van bijvoorbeeld de volumeknoppen door de muziek te bladeren. Het is een functie die je niet vaak ziet maar wel erg handig is voor als je onderweg bent.

FilmsMet een 4,5 inch scherm kun je natuurlijk prima filmpjes kijken en dat hebben we dan ook uitgebreid gedaan. Van Top Gear en The Avengers in HD tot verschillende Youtube- en Vimeo-video’s in HD en uiteraard de video’s die we zelf opgenomen hebben. Alles ziet er erg goed uit en kijkt prettig. En nu we het toch over video’s hebben: we gaan het over de camera hebben!

Camera

De camera is mogelijk de meest besproken feature van de Lumia 920. Uitgerust met de PureView-naam en optische beeldstabilisatie. Met die optische beeldstabilisatie (OIS) is Nokia de eerste fabrikant die een dergelijke techniek toepast in een smartphone. Normaal wordt stabilisatie vaak gedaan met software wat voor nogal wat vertekening kan zorgen, maar Nokia heeft voor een hardwarematige oplossing gekozen die érg goed werkt. Je ziet het beeld wel nog steeds een beetje wiebelen zo nu en dan, maar storend is het niet.

Lumia 920 Camera

Met een camera kun je uiteraard twee dingen doen: foto’s maken en filmen. Over de fotokwaliteit zijn we erg tevreden. Onder verschillende omstandigheden zien de foto’s er goed uit en kan de Lumia 920 prima mee met andere high-end telefoons zoals de Galaxy S3, iPhone 5 en HTC One X+. Zelfs ’s avonds kun je prima foto’s maken en wel dankzij de optische stabilisatie. Door die stabilisatie kan de sluitertijd verlengd worden waardoor er meer licht op de sensor komt. Op die manier zien je foto’s er ook ’s avonds prima uit zonder al te veel bewegingsonscherpte. En als het écht te donker is en er is teveel beweging dan zet je de flitser aan.

Nachtfoto-01Nachtfoto-02Nachtfoto-03

Overdagfoto-01Overdagfoto-02Overdagfoto-03

En klaar met foto’s maken? Dan kun je met de bijgeleverde Creative Studio-app je foto’s eenvoudig aanpassen. Denk aan bijsnijden, draaien, lichter maken, de kleuren aanpassen, de helderheid aanpassen en ga zo maar door. Genoeg opties in ieder geval om je foto’s nét wat meer te laten knallen.

Bewerkte-foto-01Bewerkte-foto-02Bewerkte-foto-03

Dan de video-functie van de camera, want daar blinkt de Lumia 920 echt in uit. Door de optische stabilisatie blijven de beelden erg rustig en schokt het nagenoeg niet (of je moet echt heel erg tekeer gaan). De kleuren knallen er bij de video’s echt uit en op zowel 720p als 1080p zijn de beelden haarscherp. Daar blijft het echter niet bij want Nokia heeft nog een snufje ingebouwd, namelijk Rich Recording. Met die techniek wordt audio opgenomen zoals het in het echt klinkt, zelfs wanneer je in een omgeving staat met enorm hard geluid. Geen vervormde audio meer wanneer je op stap gaat of een stukje van een concert filmt! Hoe hard het ook gaat, hoeveel lage tonen er ook richting de camera gevuurd worden, de audio blijft helder klinken. Geen idee hoe ze het voor elkaar hebben gekregen bij Nokia maar het is een welkome toevoeging aan de camera!

Qua fotokwaliteit van overdag genomen foto’s zit de Lumia 920 op het niveau van andere high-end smartphones. ’s Avonds is de Lumia 920 echter wel een stuk beter vanwege de optische stabilisatie. Ook qua filmkwaliteit is de Lumia 920 een stuk beter dan de concurrentie. De beelden zien er goed en scherp uit en dat is gekoppeld aan de stabilisatie en de sublieme audio-kwaliteit. Qua camera op een smartphone is Nokia momenteel de nummer één wat ons betreft.

Features

Op de Lumia 920 vind je een hele hoop features voor navigatie, fotobewerking, fotografie en het vinden van locaties. Zo is er Creative Studio waarmee je eenvoudig foto’s kunt bewerken, Nokia City Lens om restaurants, bezienswaardigheden, toeristenattracties en meer te vinden, Nokia Drive voor turn-by-turn navigatie, Office voor het maken en bewerken van Word en Excel-documenten, Panorama om panorama-foto’s mee te maken en nog veel meer. De panorama-app werkt overigens best goed!

Panorama-01 Naast een berg handige apps kun je er ook standaard voor kiezen om foto’s automatisch te synchroniseren met SkyDrive, en daar kun je ook andere documenten opslaan zodat je altijd alles binnen handbereik hebt.

FeaturesEen van de meest unieke features is het scherm. Het scherm maakt gebruik van PureMotion HD+. Hierdoor zien de beelden op je scherm er altijd vloeiend uit en kun je het scherm met bijvoorbeeld handschoenen aan bedienen. En nee, geen speciale touchscreen-handschoenen maar zo’n beetje álle handschoenen. Het werkt iets minder nauwkeurig dan met je vingers, maar ondanks dat werkt het toch best lekker. Een mooie functie dus, zeker wanneer het in de winter flink koud is.

Standaard heeft de Lumia 920 ook een optie voor draadloos opladen. De draadloze oplader hebben wij helaas nog niet binnen op het moment dat we deze review maakten, dus je houdt nog een mini-review van ons tegoed over de draadloze oplader van Nokia. Die mini-review zullen wij bij deze review plaatsen zodra de lader binnen is.

Conclusie

De Nokia Lumia 920 is terecht het paradepaardje van Nokia. Hij heeft een groot scherm met een HD-resolutie, een snelle processor, 32GB opslaggeheugen, voelt stevig aan en heeft een van de beste camera’s die je momenteel zult vinden in een smartphone. Daarnaast is het een behoorlijke alleskunner, dus of je nou van houdt van games, muziek, films of internetten, de Lumia 920 kan het allemaal met gemak. Ook blinkt de Lumia 920 uit op het gebied van de camera, mede dankzij de optische stabilisatie en de sublieme audio-kwaliteit in video’s.

Nokia Lumia 920

Ondanks de pluspunten moet je er wel rekening mee houden dat Windows Phone 8 nog altijd redelijk nieuw is. Sommige apps voelen nog  een beetje kaal aan en het app-aanbod loopt achter op dat van Android en iOS. Ook ontbreken sommige functies nog in Windows Phone 8. Denk aan een notificatie-centrum bijvoorbeeld. Microsoft werkt echter continu aan het verbeteren van Windows Phone 8 dus qua apps zal het met de tijd steeds beter worden. Ook moet je er rekening mee houden dat de Lumia 920 qua formaat vrij fors is waardoor hij met kleine handen wat moeilijker te bedienen kan zijn. Zelf hebben we met het formaat echter geen problemen ondervonden.

Als je op zoek bent naar een goede smartphone dan maak je met de Lumia 920 zeker geen verkeerde keuze! Wil jij ook een Nokia Lumia 920, vergelijk dan de prijzen van webwinkels op www.gsmacties.nl.

Tags: , ,