iPhone roept meer vragen op dan Samsung

De iPhone blijkt voor meer dan 20 procent van de Nederlanders reden te zijn om vragen te stellen over bijvoorbeeld het instellen van e-mail of internet. Ook cijfers van vragen over Samsung zijn bekendgemaakt, want ook over hun toestellen worden vragen gesteld.

Relatief veel vragen bij Qelp gaan over de iPhone

iPhone vragenQelp, het bedrijf dat namens verschillende Nederlandse providers vragen beantwoord over smartphones, heeft cijfers naar buiten gebracht en daaruit blijkt dat relatief veel vragen over de iPhone gaan. Apple heeft met de iPhone een marktaandeel van ongeveer 14 procent en zo’n 21 procent van de hulpvragen die Qelp krijgt gaan over de iPhone. 29 procent van de hulpvragen gaan over Samsung telefoons, wat meer vragen zijn dan over de iPhone, maar Samsung heeft een marktaandeel van ongeveer 47 procent. In verhouding gaan veel vragen dus over de iPhone. Om dit nog eens duidelijk uit te leggen:

Waarom is 21 procent meer dan 29 procent?

In totaal zijn er bij Qelp in december 2012 735.000 vragen binnengekomen over smartphones. In totaal zijn er rond de 9,9 miljoen Nederlanders met een smartphone (58 procent op 16,7 miljoen Nederlanders in oktober 2012). Er zijn zo’n 4,6 miljoen Samsung-smartphones in de omloop en 1,4 miljoen iPhones (afgaande op de markt-percentages). Dit betekent dat er flink meer Samsungs dan iPhones zijn. Als je dan het aantal smartphones deelt door het aantal vragen kom je op het volgende uit: 1 op de 20 Samsung-gebruikers stelt een vraag en 1 op de 9 iPhone-gebruikers stelt een vraag, ruim twee keer zoveel dus!

Veel vragen afkomstig van nieuwe smartphone gebruikers

Veel vragen zijn afkomstig van nieuwe gebruikers en gaan over instellingen van het toestel. Denk bijvoorbeeld aan het instellen van draadloos internet, e-mail of mobiel internet. Ook komt het soms voor dat standaardinstellingen niet werken waardoor gebruikers ook vaak doorverwezen worden naar Qelp.

Bron: Emerce


Tags: , , , , ,