Apple: Siri leidt bestuurders niet af tijdens het rijden

In oktober hadden onderzoekers van de Universiteit van Utah een onderzoek afgerond waaruit zou blijken dat persoonlijke assistenten op de smartphone niet veel veiliger zouden zijn dan typen tijdens het rijden.

Stemherkenning zit steeds vaker ingebouwd in auto’s. Zo hebben alle Toyota-, Honda-, Kia-, Subaru- en Tesla-modellen van 2014 standaard stemherkenning ingebouwd. Maar ook het merendeel van de wagens van Volkswagen, Ford, Hyundai en Nissan uit 2014 hebben het. Het is dus belangrijk dat het veilig is, maar dat is het dus blijkbaar niet. Volgens het onderzoek van de Universiteit van Utah zijn sommige systemen vier keer zo afleidend dan rijden zonder zo’n systeem. “Tachtig tot negentig procent van de ongevallen worden veroorzaakt door menselijke fouten. Waarom zouden we dan nog meer cognitieve belasting introduceren?” aldus Deborah Hersman, hoofd van het ‘National Safety Council’.

Apple-CarPlayOnder andere Siri zou volgens de onderzoekers een hogere belasting zijn voor gebruikers dan sommige van de andere systemen, en soms werkt het niet helemaal lekker wat tot frustratie kan leiden. Apple zegt in een reactie dat de onderzoekers niet hebben gekeken naar de versie van Siri die aangepast is voor het gebruik in de auto. “CarPlay en Siri Eyes Free maken intuïtief gebruik van de standaard bediening van je auto zodat je niet naar je telefoon hoeft te kijken tijdens het rijden. Deze ervaringen zijn afgestemd op het autorijden zodat je alleen toegang hebt tot apps die geoptimaliseerd zijn voor het gebruik in een auto en die logisch zijn om te gebruiken in de auto” aldus Apple.

Het zal best zijn dat de voor de auto aangepaste versie van Siri beter werkt dan de normale variant waardoor het minder afleidt, maar het resultaat van het onderzoek blijft wel staan: stemherkenning kan afleidend werken. Wij denken dat stemherkenning nog niet op het niveau is dat het vlekkeloos werkt. Wanneer jouw stem niet goed genoeg herkend wordt kan het leiden tot fouten wat weer kan leiden tot frustratie. Dat haalt de aandacht deels van de weg af en dat kan weer gevaarlijk zijn. Wel denken we dat als het wél goed werkt, dat het een stuk veiliger kan zijn dan handmatig een aantal taken volbrengen in de auto.

Bron: WSJ


Tags: , , , ,