iPhone 6 en 6 Plus kregen geen saffierscherm door productieproblemen

Het lijkt erop dat de iPhone 6 en iPhone 6 Plus wel een scherm hadden moeten hebben van saffierglas, maar dat is niet doorgegaan vanwege productieproblemen bij GT Advanced Tech.

We weten al dat GTAT onder het contract met Apple uit wilde omdat het contract niet zou deugen, maar nu komt ook de andere kant van het verhaal naar buiten. The Wall Street Journal beschikt over interne documenten waarin staat dat er nogal wat problemen waren rondom de productie van het saffierglas.

GTAT had voor de deal met Apple nog nooit saffier geproduceerd op een schaal die Apple verwachtte. De eerste cilinder van 260 kilo, die enkele dagen voordat het contract getekend werd geproduceerd was, zat vol fouten en was onbruikbaar. Daar begon de ellende eigenlijk al. Hoewel een deal met Apple enorm veel omzet op kan leveren moet je ook om kunnen gaan met een enorme vraag naar je product, zeer kleine winstmarges en maar weinig ruimte voor fouten. Het feit dat de eerste cilinder van 260 kilo al onbruikbaar was voorspelde dus niet veel goeds.

Om de iPhone 6 en iPhone 6 Plus van een saffierscherm te voorzien moest de productie van GTAT flink opgeschaald worden. De cilinders van 260 kilo die geproduceerd moesten worden waren twee keer zo groot dan wat GTAT voorheen produceerde. Om dat mogelijk te maken werd een nieuwe fabriek gebouwd waarvoor Apple 493 miljoen dollar leende aan GTAT. Ook kocht Apple voor 500 miljoen dollar een fabriek die ze voor 100 dollar per jaar aan GTAT wilde verhuren. Zelfs voordat de productie überhaupt begonnen was was er dus al een behoorlijk bedrag uitgegeven.

GTAT zou uiteindelijk slechts 10 procent van het totale aantal saffier hebben geleverd aan Apple en de helft van de blokken saffier die geproduceerd werden zou defect zijn geweest. Door de problemen rondom de productie gaf GTAT in totaal zo’n 900 miljoen dollar uit en daarnaast waren er ook problemen met het management. Er waren bijvoorbeeld teveel werknemers aangenomen om de ovens te bedienen met als gevolg dat veel medewerkers niets te doen hadden. Zo moesten sommige medewerkers constant de vloer vegen, om maar wat te doen te hebben. “We bleven gewoon de vloer vegen, keer op keer. Ik zag het geld de deur uit vliegen“, aldus een voormalig GTAT-medewerker.

Alle problemen waren uiteindelijk de reden voor GTAT om in oktober uitstel van betaling aan te vragen waarna het alle feiten op tafel kwamen.

Bron: The Wall Street Journal


Tags: , , , , , , , ,